قواعد

این فرم شامل 2 برگه ذیل می باشد :

  • قواعد فیلد ها


    در این برگه شما می توانید قوانینی تعیین کنید که با توجه به آنها بر اساس مقادیر ورودی کاربران ، یک فیلد بروی فرم خاموش شود و یا روشن گردد .
    بعنوان مثال فرض کنید می خواهید اگر کاربری شهر محل سکونت خود را شهر خاصی تعیین کرد یک فیلد برای وی نمایش یابد که برای سایر شهر ها خاموش است.
    لازم به ذکر است این قواعد در هنگام عملکرد کاربر با فرم فعال می باشند .

    روش کار بدین ترتیب است که :
    اگر برای یک فرم قواعدی تعیین نکرده باشید در برگه قواعد فیلد ها دکمه ایجاد قاعده برای یک فیلد نمایش داده می شود که با کلیک بروی آن یک قاعده ایجاد میگردد.
    در یک قاعده بعد از کلمه اگر لیست فیلد های موجود در فرم شما نمایش داده می شوند که بایستی فیلدی را که می خواهیم بازای مقدار خاصی از آن عملی انجام شود را از این لیست انتخاب نماییم.
    در گام بعدی اپراتور سنجش را تعیین میکنیم که با توجه به نوع فیلد متفاوت می باشد . مثلا برای فیلد عدد اپراتور های بزرگتر ، کوچکتر و مساوی را داریم و برای فیلد های متنی معادل بودن ، معادل نبودن ، شامل بودن و شروع شدن و یا پایان یافتن با حروفی خاص را خواهیم داشت
    گام بعدی مشخص کردن مقداری است که می خواهیم مقایسه با ان انجام شود که می تواند عدد ، متن ، تاریخ و یا بدون مقدار (خالی) باشد
    پس از آن عمل show (نمایش) یا Hide (مخفی کردن) را مشخص نموده و در گام بعدی نام فیلد مقصد را که می خواهیم عمل نمایش و یا مخفی کردن بروی آن انجام شود را انتخاب می کنیم.
    حالا ما برای فیلد انتخابی یک قاعده داریم که در هنگام ورود اطلاعات کاربر عمل خواهد کرد . مثلا اگر کاربر در فرم مرخصی ، نوع مرخصی را روزانه تعیین کرد می خواهیم فیلد ساعت شروع را برای وی مخفی نماییم برای مشاهده عملکرد قواعد فیلد ها به فرم فرم تقاضای مرخصی مراجعه فرمایید.
    لازم به ذکر است برای یک فرم می توانیم هر تعداد قاعده که مد نظر داریم ایجاد نماییم که ایجاد یک قاعده جدید از طریق کلید
    فرم ساز
    و حذف یک قاعده از طریق کلید
    فرم ساز
    انجام می شود .
    همانطور که در بالا توضیح داده شد برای نمایش و یا مخفی کردن یک کنترل خاص می توانیم قاعده ایی را تعیین کنیم که این قاعده می تواند دارای بیش از یک شرط باشد بدین صورت که مثلا می خواهیم نمایش و یا مخفی شدن یک کنترل خاص بروی فرم تابع مقادیر دو یا چند کنترل دیگر باشد در این حالت اگر بروی دکمه
    فرم ساز امکان اضافه کردن شرط جدیدی را به قاعده جاری داریم.
    شروط می توانند بصورت منطقی با هم AND ( و ) و یا OR ( یا ) شوند که امکان فوق العاده انعطاف پذیری را با کاربر می دهد.

    نکته

    جهت فعال سازی قواعد ایجاد شده در فرم ایتم فعال / غیر فعال واقع در بالای فرم قواعد را تیک بزنید

  • قواعد فرم

    اصول ایجاد شروط در مورد قواعد فرم کاملا همانند قوعد فیلد می باشد با این تفاوت که در این نوع قواعد ، عمل مورد نظر پس از آنکه کاربر دکمه ارسال روی فرم را زد فعال میگردند و در این هنگام یکی 4 عمل :

    • نمایش پیام

    • ارسال به وب سایت

    • ارسال ایمیل

    • ارسال پیامک

    بازای هر قاعده انجام خواهد شد .
    مثلا می خواهید اگر کاربری در فیلد شهر نام شهر خاصی را وارد کرد . پس از ارسال برای شما ایمیلی ارسال شود و مطلع شوید که این چنین ورودی برای شما ارسال شده است

    بدیهی است برای انجام یک عمل از اعمال ذکر شده بالا می توان چندین شرط را با هم ترکیب نمود.

نکته

در ایجاد شروط گوناگون و ترکیب آنها با هم دقت فرمایید. ایجاد شروط ضد و نقیض باعث ایجاد عملکرد های غیر قابل پیش بینی بروی فرم خواهد شد. لذا توصیه می شود این ایجاد قید ها نهایت دقت را مبذول فرمایید.

قواعد فرم

سوالات متداول قواعد فرم

  • چگونه در فرم قاعده ایی ایجاد کنم که اگر کاربر استان محل سکونت خود را مثلا تهران وارد کرد فیلد نام منطقه برای او نمایش داده شود ؟

    روش کار بشکل ذیل می باشد قواعد فرم

  • من فرمی برای سفارش کالا ساخته ام و می خواهم وقتی کاربری محل سکونت خود را استان اصفهان وارد کرد برای من ایمیلی ارسال شود و از آن سفارش مطلع بشوم چگونه قواعد را تنظیم کنم ؟

    روش کار بشکل ذیل می باشد قواعد فرم